GezondheidForum.eu Gezondheid, Welzijn & Fitness. > Gezondheid > Voeding > 25 simpele voedingsregels die je eetpatroon veranderen

Voeding "One Cannot Think Well, Love Well, Sleep Well, If One Has Not Dined Well." - Virginia Woolf -

Antwoord
 
Discussietools
Oud 01-14-2010   #1
LordMike
GezondheidForum.eu
 
LordMike's schermafbeelding

 
Geregistreerd: Oct 2006
Locatie: Belgium.
Berichten: 1.452
Bedankt: 5
Bedankt 182 keren in 83 Posts
LordMike will become famous soon enoughLordMike will become famous soon enoughLordMike will become famous soon enoughLordMike will become famous soon enoughLordMike will become famous soon enoughLordMike will become famous soon enough
Stuur een bericht via MSN naar LordMike Stuur een bericht via Yahoo naar LordMike Stuur een bericht via Skype™ naar LordMike
Standaard 25 simpele voedingsregels die je eetpatroon veranderen

Eet geen cornflakes die de kleur van je melk veranderen, eet wanneer je honger hebt, niet wanneer je je verveelt en raak niets aan dat je grootmoeder niet zou herkennen: simpele, maar revolutionaire voedingsregels, gebundeld in het boek 'Food rules' van Michael Pollan.

Om het te schrijven consulteerde de Britse schrijver dieetexperten, voedingsdeskundigen, antropologen, volkskenners, dokters, verpleegsters ťn een boel moeder en grootmoeders. Deze 25 voedingsregels zijn eenvoudig, gemakkelijk te onthouden ťn logisch.

En ze zullen jouw eetpatroon revolutionair veranderen, zo wordt beloofd.

1) Hoe witter het brood, hoe sneller de dood
Granen zijn gezond en houden je in goede vorm. Wit brood daarentegen, houdt net als witte suikers, gezondheidsrisico's in.

2) Vermijd cornflakes die de kleur van je melk veranderen
Deze cornflakes bevat geraffineerde koolhydraten, chemische additieven en is kunstmatig.

3) Eet niets wat je grootmoeder niet zou herkennen
Dit geldt vooral voor bereide gerechten. Onze supermarkten zijn gevuld met voeding waar onze grootouders nog nooit van hebben gehoord, en die gemaakt zijn om in te spelen op onze evolutionaire voorkeuren voor zoet, vet en zout. Smaken die je niet in de natuur vindt, maar die gemakkelijk en goedkoop te maken zijn, en die je gezondheid ondermijnen.

Dit geldt natuurlijk niet voor fruit, groenten, noten en granen die vijftig jaar geleden niet op de markt waren, maar wťl goed zijn voor jou.

4) Kies plantaardig boven fabrieksbereidingen

5) Eet wanneer je honger hebt, niet wanneer je je verveelt
Voor velen onder ons heeft eten verbazend weinig te maken met honger. We eten uit verveling, om ons te troosten, om ons op te peppen of om ons te belonen. Hoe je weet of je honger hebt? Als je zelfs een appel of een yoghurtje wil eten, en niet enkel een Mars.

6) Kies kleurrijke voeding
Een gezond bord bevat verschillende kleuren. Het oog wil ook wat zeggen ze, en daarom is het niet slecht om stil te staan bij hoe een bord frieten met stoverij er uitziet, en hoe aantrekkelijk een vers slaatje met tomaten, komkommers en olijven toont.

De kleuren van de groenten wijzen immers op antioxidanten en fytochemicaliŽn, wat beschermt tegen chronische ziekten en vervuilende stoffen die we elke dag binnenkrijgen.

7) Negeer alles met een lange ingrediŽntenlijst
Hoe meer ingrediŽnten verpakt voedsel bevat, hoe zwaarder het bewerkt is. Dit geld niet voor een recept dat je maakt met verse producten.

8) Eet niets dat je zelf niet zou gebruiken
Als de verpakte voeding ingrediŽnten bevat die je zelf niet zou gebruiken (ammoniumsulfaat, xanthan gom, cellulose), laat het dan links liggen. Als je ze zelf niet zou gebruiken, waarom laat je anderen het wel doen? Deze ingrediŽnten zijn alleen bedoeld om eten er lekkerder te doen uitzien dan het werkelijk is. Het doet er zelfs niet toe of ze schadelijk zijn voor de gezondheid of niet: mensen hebben ze al heel lang niet gegeten, dus waarom zou je er mee beginnen?

9) Kijk rond in de supermarkt
De meeste supermarkten zijn op dezelfde manier opgebouwd: zuivel, vlees, vis en groenten vind je aan de 'randen', de fabrieksvoeding nemen de centrale gangen in beslag. Durf daarom je volledige supermarkt af te schuimen (en kijk ook eens op het bovenste en onderste rek!)

10) Voeg 'voorverteerde' voeding toe
Dat klinkt vies, maar het slaat op voeding dat bacteriŽn en schimmels bevat, zoals yoghurt en sojasaus.

11) Laat vette vis niet links liggen
Makreel, sardines en anjovis zijn perfecte goede keuzes!

12) Eet alleen voeding dat uiteindelijk zal rotten
Hoe meer bewerkt voeding is, hoe langer het kan blijven liggen en hoe minder voedzaam het meestal is. Echt voedsel 'leeft', en gaat dan ook 'dood' (door te rotten, te schimmelen en te vergaan). Een van de weinige uitzonderingen hierop is honing.

13) Vermijd 'light' of 'vetvrije' voeding
Het is niet omdat er weinig suikers of vetten in het voedsel zitten, dat het meteen gezond(er) is en dat je er niet dik van wordt. Integendeel: in vetvrije voeding zit soms veel suiker, en in light-voeding soms veel vet. Je porties beperken is gezonder dan onbeperkt eten van light-voeding.

14) Eet traag
Eet traag genoeg om je eten echt te proeven, te genieten ťn om je bevredigd te voelen. Neem daarom ook altijd de tijd om te eten, en lees niet ondertussen de krant, werk niet door of kijk geen televisie. Om trager te eten. Kan je na elke hap je vork neerleggen. De extra tijd die het kost om je vork telkens vast te nemen en neer te leggen, zorgt ervoor dat je trager eet.

15) Voeding komt niet door een raam of met een brommer
Fast food van een drive-trough of van een afhaalpizzeria is geen echt voedsel, dat weet jij ook!

16) Drink spinaziewater
Het water waarin je groenten zijn gekookt is rijk aan vitamines. Bewaar het voor soep of sauzen.

17) Aanvaard alleen maaltijden gekookt door mensen
Massavoedsel bevat te veel zout, vet, suiker, bewaarmiddelen, kleurstoffen en andere kunstmatige toevoegingen. Te vermijden dus!

18) Koop kleinere borden (en glazen)
Eten is voor een groot deel psychologisch. Je hebt geleerd je bord leeg te eten (of het goed vol te scheppen). Je wil geen kleine maaltijd in een groot bord, je wil een kleine maaltijd in een klein bord, waardoor het er veel uitziet. Het is bewezen dat mensen die uit grote borden eten, meer eten.

19) Eet zoals de Fransen, Italianen, Grieken en Japanners
Dat wil zeggen: volg een traditionele keuken. Dat is over het algemeen gezonder dan de gemiddelde Westerse voedingspatronen met bewerkte voeding. Ook hoe er gegeten wordt in die cultuur is belangrijk. Kleinere porties, niet bijnemen en niet snacken, bijvoorbeeld.

20) Eet jezelf niet vol
Eigenlijk zou je de tafel moeten verlaten met een beetje honger. Eten moet nog 'zakken' en vult je maag uiteindelijk wel. Zo voorkom je dat je je niet overeet.

21) Koop niets in een tankstation
Voeding in tankstations is altijd erg bewerkt en bevatten veel suikers en vetten. Probeer te vermijden om daar je hongertje te stillen.

22) Probeer niet alleen te eten
Als we alleen eten, eten we meer. Plus, we zijn vaker geneigd ondertussen iets anders te doen, waardoor we niet bewust met ons eten bezig zijn.

23) Het is geen voeding als het dezelfde naam heeft in alle talen
Big Mac, Pringles, Doritos? Nee dus.

24) Hou snoepjes als beloning
Bij een speciale gelegenheid hoort speciale voeding. Dat kan geen kwaad zolang er niet regelmatig een 'speciale' gelegenheid plaatsvindt. Chips, taartjes, snoepen, ijsjes: je hoeft het jezelf niet te ontzeggen, maar consumeer ze zelden en doe dat heel bewust. Besteed aandacht aan smaak, textuur en geniet met al je zintuigen. Je zal merken dat je er minder van eet, maar er meer van geniet.
Een andere manier is je snoep zelf te maken. Je doet de moeite niet elke dag, maar als het er is, geniet je dubbel.

25) Breek de regels
Misschien wel de belangrijkste regel: durf de regels te breken. Nu en dan, toch. Obsessief bezig zijn met regels of heel hard vechten tegen een bepaalde goesting, maakt je ongelukkig en verhoogt de kans op vreetbuien. Wees streng voor jezelf, maar sta jezelf ook iets toe zonder je schuldig te voelen. Dit mag alleen geen dagelijkse gewoonte worden, dit moet een uitzondering blijven.

Zoals Oscar Wilde (waarschijnlijk) zei: 'Alles met mate, ook de mate zelf". (edp)
14/01/10 09u40

Bron: [Alleen Geregistreerde Gebruikers Kunnen Links Bekijken. Klik Hier Om Te Registreren...]
" Your desire to change must be greater than your desire to stay the same.Ē
LordMike is offline   Met citaat antwoorden
De Volgende Gebruiker Zegt Bedankt LordMike Voor Deze Bruikbare Informatie.
Encupsreocups (01-09-2013)
Antwoord

GezondheidForum.eu Gezondheid, Welzijn & Fitness. > Gezondheid > Voeding


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
eetgewoontes (onderzoek 25 euro) katrijn Voeding 0 08-10-2009 11:52 AM
Pas je omgeving aan als je af wilt vallen LordMike Afvallen 4 03-05-2007 11:39 PM
Je Bent Wat Je Denkt Dat Je Bent LordMike Zelfverbetering 0 12-15-2006 10:56 AM
Veel studenten veranderen drinkgedrag vooraleer af te studeren LordMike Alcohol 0 11-08-2006 11:27 PM
Alcohol kan teenagers in hypochonders veranderen LordMike Alcohol 0 11-08-2006 11:24 PM



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:24 PM.



GezondheidForum.eu 2009